Op deze pagina proberen we een overzicht te geven van de keuzes die gemaakt kunnen worden op het gebied van beveiliging van de toegang voor sportcentra.

In het verleden hadden sportcentra altijd personeel bij de balie aan het werk. Zo konden nieuwe klanten welkom worden geheten en was er altijd toezicht om er voor te zorgen dat alleen leden (die netjes betaald hadden) toegang tot het sportcentrum krijgen. Inschrijvingen, administratieve vragen beantwoorden en opzeggingen werden daar ook geregeld.

Tijden zijn veranderd, met nieuwe klanten wordt een afspraak gemaakt of ze hebben alles alles online al geregeld en kunnen meteen aan de slag.

Bovendien hebben veel centra onder de druk van een 24 uurs economie en concurrentie de openingstijden flink uitgebreid. Daarom bieden veel centra nu al 24/7 toegang aan of zeer ruime openingstijden waarbij tijdens een aantal tijdsblokken geen personele bezetting aanwezig is. En veel bedrijven zijn nu bezig om zaken op dit vlak te reorganiseren.

Op het gebied van elektronische sloten voor de buitendeur, camera-bewaking, noodknoppen, lichtschakeling, meldkamer voor noodgevallen, back-up systemen voor stroom en internet enz. zijn er bedrijven opgekomen die zich in deze materie gespecialiseerd hebben. Dat doen wij niet maar we werken wel samen met deze partijen want meestal zijn er ook toegangspoorten nodig.

Wij krijgen dagelijks vragen over welke poort je het beste kan plaatsen als er niet altijd toezicht is. Want dat niet alle gasten zich aan de spelregels houden als je niet kijkt of controleert, daar zijn de meeste centra inmiddels wel achter gekomen. People don't do what you expect them to do, but what you inspect them do.

Alvast een tip die sommige ketens al toepassen: Pas de voorwaarden aan zodat er een waarschuwing en boete opgelegd kan worden als leden iemand proberen mee te nemen die geen lid is. 

En natuurlijk hebben de leveranciers van de ledenadministratie tegenwoordig ook allerlei slimme oplossingen en instellingen in hun software om misbruik in te dammen. Wij werken met de marktleiders samen, klik op onderstaande logo's om projecten te bekijken die al gerealiseerd zijn.

 


Niveau 1: QR/kaartlezer op de balie

Spreekt voor zich, kan alleen bij volledig vertrouwen van de leden. Maar is wel mogelijk  bij een kleine boetiek-club met veel vaste klanten.


Niveau 2: QR/kaartlezer en Tourniquet

Het klassieke poortje bij de balie. Werkt nog steeds als oplossing mits er vaak toezicht is, echter niet geschikt voor onbemande tijdsblokken. Kan wel al een upgrade zijn als er een lezer wordt toegevoegd voor de uitgang. En als er niet meer met passen of tags wordt gewerkt maar uitsluitend met toegang via een QR code.


Niveau 3: SpeedGate

De SpeedGate is dit moment de meest gekozen nieuwe oplossing. Een fraaie, klantvriendelijke entree maar wel met 140 cm hoge deuren en sensoren, die zorgen ervoor dat de meeste mensen netjes registreren. Het blijft echter mogelijk dat leden anderen mee laten lopen als ze dicht bij elkaar blijven. De Gate geeft wel meestal een alarmsignaal.


Niveau 4: SpeedGate met QR, ook voor uitgang

Geen traditionele passen of Tags meer maar toegang met een QR code gaat meehelpen om fraude te voorkomen, dit omdat de meeste mensen hun telefoon niet zo snel aan anderen willen meegeven.

Een extra QR lezer voor de uitgang geeft ook verbetering, als mensen frauduleus zijn binnen gekomen zullen ze dat weer moeten doen om naar buiten te gaan.

Opmerking: We hebben recent ook het eerste project gedaan met controle via gezichtsherkenning.


Niveau 5: Aparte toegang voor de onbemande uren

Een "normale" entree tijdens de bemande uren, met een tourniquet of SpeedGate.

En een aparte entree voor de tijdsblokken die onbemand zijn. Buitendeur met lezer en electronisch slot en daarachter nog een extra poort, SpeedGate of manshoge poort. Extra camera-bewaking en steekproeven op locatie tillen het naar een nog hoger niveau.

Extra bij een SpeedGate: het alarmsignaal dat klinkt als mensen proberen mee te lopen, het zgn tailgating, kan met een extra relais doorgestuurd worden naar een extra oplossing. Zoals bijvoorbeeld camera-systeem of meldkamer.

 

 

In ontwikkeling door 24/7 Toegang: camera die detecteert dat meer personen in de poort stappen dan dat er geregistreerd zijn.

 


Niveau 6: AirGate, dubbele SpeedGate met extra controle

2 SpeedGates achter elkaar geplaatst en ingang en uitgang gescheiden. Bezoeker checkt in bij de eerste SpeedGate en komt zo in de tussenruimte. Daar wordt met een slimme camera gecontroleerd of er zich slechts 1 persoon daar bevind. En vervolgens wordt de volgende SpeedGate pas vrij gegeven. Opmerking: tijdens de bemande uren kan de eerste SpeedGate volstaan en tijdens de onbemande uren gaat de extra controle en de tweede SpeedGate pas aan.

 

 

 

 

 

De slimme cameracontrole zal door de aanbieders van 24/7 oplossingen worden geleverd. Is in ontwikkeling, bedrijven kunnen zich alvast melden als ze op de hoogte willen blijven: leon@sagonline.nl


Niveau 7: Manshoge poort

Een manshoge poort wordt meestal niet als heel fraaie en klantvriendelijke oplossing gezien maar voorkomt in ieder geval wel dat mensen ergens over overheen kunnen klimmen. De traditionele manshoge poorten zijn verdeeld in 3 grote compartimenten en blijven wel uitnodigend om met meer personen tegelijk door te lopen.


Niveau 8: Manshoge poort met 3D AI Camera

Onze nieuwste generatie manshoge poorten  zijn voorzien van 4 compartimenten, kleiner dus dan bovenstaande en voorzien van een 3D camera met AI. Als 1 persoon incheckt en meer mensen proberen mee te lopen blokkeert de poort automatisch! Die blokkade kan ook weer doorgestuurd worden via een extra relais naar extra oplossingen zoals een video-opname.


Niveau 9: High Security Gate

Bekend van de juweliers- en banksector. Eerste deur opent bij registratie, bezoeker stapt in de Gate, 1e deur sluit. 2e deur opent pas na extra controle. Vanwege de hoge investeringen en de lage doorstroom-snelheid (1 persoon per 30-45 seconden) zien we deze oplossing nog niet in de sportsector in de Benelux.


Als er vragen of opmerkingen zijn of u wilt extra ideeën aandragen, dan horen we het graag. Stuur dan aub een mail naar: leon@sagonline.nl